Discusprolaps er blevet et "hot" emne. Det synes efterhånden, at ung som gammel får stillet denne diagnose, når de oplever smerter i lænderyggen med udstråling ned i det ene ben langs ischisnerven eller fra nakken og ud i armen. Specielt efter at privathospitalerne er øget i antal og MR skanninger langt hen ad vejen har afløst røntgenundersøgelser, synes antallet af prolapsdiagnoser at være eksploderet. Samtidig er der den naturlige opfattelse hos folk, at hvis MR skanningen siger det, så er det sådan. At det er en undersøgelse, der giver et ufejlbarligt resultat. Det er det ikke! En MR skanning er mere nuanceret end en røntgenundersøgelse, men det er stadig en to-dimensionel fortolkning af et sort/hvidt billede af levende tre-dimentionelt væv – og den er ikke nødvendigvis entydig! Man skal ikke underkende, at der er store økonomiske interesser i at operere, specielt fra privathospitalernes side og læger i privathospitaler og i det offentlige er langt fra enige om, hvad der skal til for at stille diagnosen. Som en meget fremtrædende overlæge fra Rigshospitalet udtrykte det ved et foredrag:"... kriterierne for at stille diagnosen prolaps er fuldstændig skredet..."

Mange mekaniske problemer, som dagligt behandles kiropraktisk er meget mere almindelige årsager til samme symptomer ud fra hvilke, prolapsdiagnosen stilles. Og den kiropraktiske behandling er som regel succesfuld og har på ingen måde de samme alvorlige risici! For tiden behandles en kvinde her på klinikken som på et privathospital først fik lagt en discus protese ind i nakken – det forkerte sted! Efterfølgende er blevet lagt to yderligere ind med samme resultat: forværring. Prolaps diagnosen var forkert, problemet var et helt andet... En anden patient på ca fyrre år var sund og rask bortset fra ondt i nakke og arm inden operationen, i dag er han invalidepensionist. Og - disse er ikke isolerede tilfælde.

Det er vigtig at gøre sig klart, at man altid kan blive skåret i og at det ikke er uden potentielt alvorlige risici – alt andet bør prøves først! Der er en række mekaniske problmer, der giver samme symptomer, som lægerne bruger som bekræftelse på prolapsdiagnosen - som med succes kan behandles i bund med kiropraktisk behandling. Og dermed ikke var en prolaps!